Din 28 Noiembrie 2022 Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va ţine o evidenţă informatizată a încălcărilor drepturilor consumatorilor de către operatorii economici.
Înregistrarea în cazierul comercial se operează de către comisarul titular în termen de maximum 2 zile după comunicarea procesului-verbal de constatare a contravenţiei.
Cei sancţionaţi pentru abaterile din domeniul protecţiei consumatorilor pot solicita doar un extras individual, valabil 6 luni de la data eliberării.
Solicitarea se poate face electronic doar de către reprezentantul legal iar răspunsul va fi dat în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la înregistrare.
ANPC comunică datele din cazierul comercial către organele de urmărire penală sau instanţele de judecată la solicitarea acestora.
Menţiune: datele din cazierul comercial se pot face publice numai după expirarea termenului legal de contestare a procesului verbal de constatare a contravenţiei sau rămânerea definitivă a hotărârii instanţei prin care a fost respinsă plângerea operatorului economic.
Radierea sancţiunii din cazierului comercial se efectuează la împlinirea termenului de 3 ani de la data înregistrării acesteia.
Cazierul comercial cuprinde următoarele date:
a) structura din cadrul Autorităţii care a încheiat documentul de control;
b) datele de identificare ale comisarului ce introduce datele: numele şi prenumele, precum şi numărul legitimaţiei;
c) denumirea operatorului economic/profesionistului, cu indicarea tuturor datelor de identificare, adresa sediului social, adresa punctului de lucru;
d) seria/numărul şi data încheierii procesului-verbal de constatare a contravenţiei;
e) numărul şi data ordinului sau deciziei emise în baza procesului-verbal de constatare a contravenţiei;
f) descrierea abaterii;
g) indicarea actului normativ încălcat/articolului/alineatului/literei;
h) sancţiunea aplicată, cu indicarea actului normativ/articolului/alineatului/literei, a cuantumului şi, dacă este cazul, cu precizarea minimului aplicat în cazul în care actul normativ permite aplicarea minimului;
i) indicarea măsurilor dispuse;
j) indicarea sancţiunilor complementare;
k) instanţa şi numărul de dosar, în cazul în care procesulverbal de constatare a contravenţiei, ordinul sau decizia a fost contestată;
l) data radierii;
m) alte menţiuni.
Istoricul comerciantului va putea impacta astfel:
- relaţiile contractuale,
- limita participarea la licitaţii,
- impacta preţurile,
- afecta dezvoltarea afacerii,
- solicitarea de garanţii suplimentare.
Echipa de management este responsabilă de coordonarea activităţii adecvate cât şi de remedierea promptă a situaţiilor apărute.
Consultarea unui expert poate aduce în avans un aport prin gestionarea unor situaţii similare.
Nexia ABS vă acordă suport prompt. Contactaţi-ne !