perm_phone_msg
Blog

e-Transport devine obligatoriu de la 01 Iulie 2022

2022-06-24 06:12:26

Sistemul e-Transport devine obligatoriu în cazul transportului rutier de bunuri riscante din punct de vedere fiscal.

Astfel, conform OUG nr. 41/2022, începând cu 01 Iulie 2022 devinde obligatorie declararea în Sistemul RO e-Transport a datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat, încat să poată fi identificate printr-un cod UIT.

 

Codul UIT este codul unic generat de sistemul e-Transport prin care se identifică bunurile riscante transportate pe teritoriul României (acesta este necesar chiar dacă se transportă şi bunuri neriscante laolalta cu cele riscante).

Codul şi documentul care însoţeşte transportul trebuie să se afle în posesia transportatorului rutier care transportă efectiv bunurile riscante.

 

Produsele cu risc fiscal ridicat sunt prevăzute în Ordinul nr. 802/2022 şi sunt următoarele:

  • Legume, plante, rădăcini şi tuberculi, alimentare, care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv;
  • Fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se încadrează la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv;
  • Băuturi, lichide alcoolice şi oţet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv;
  • Sare; sulf; pământuri şi pietre; ipsos, var şi ciment, care se încadrează la codurile NC 2505 si 2517;
  • Îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croşetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv;
  • Îmbrăcăminte şi accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croşetate, care se încadrează la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv şi la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv;
  • Încălţăminte, ghetre şi articole similare; părţi ale acestor articole, care se încadrează la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv;
  • Fontă, fier şi oţel, care se încadrează la codurile NC 7213 si 7214.

 

Obligaţia declarării în sistemul e-Transport revine utilizatorilor de servicii de transport, astfel:

  • Destinatarul înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
  • Beneficiarul din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
  • Furnizorul din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
  • Depozitarul, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.

 

Utilizatorii serviciilor de transport sunt obligaţi să pună la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel tarziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz. Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil şi fără ştersături sau adăugări.

 

Informarea părţilor implicate în transportul naţional de bunuri cu risc fiscal ridicat se face prin intermediul sistemului RO e-Transport.

Datele care ajung în sistem sunt cele referitoare la expeditor şi beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantităţile şi contravaloarea bunurilor transportate, locurile de încărcare şi descărcare, detaliile cu privire la mijlocul de transport folosit (sunt declarate şi datele bunurilor neriscante, dacă e un transport mixt) şi codul UIT generat pentru transportul în cauză.

 

Pentru generarea codului UIT, datele bunurilor riscante sunt declarate în e-Transport cu maximum 3 zile calendaristice înainte de data la care începe transportul, însă până la prezentarea în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv până la punerea efectivă în mişcare a vehiculului. Codul UIT are o valabilitate de 5 zile calendaristice, derularea transportului în afara perioadei de valabilitate putând fi amendată cu sume între 10.000 şi 100.000 de lei.

 

Cei care nu declară bunurile riscante în noul sistem şi cei care declară cantităţi diferite de ce se transportă de fapt riscă, începând cu 1 Iulie 2022, o amendă între 10.000 şi 50.000 lei, în cazul persoanelor fizice, sau între 20.000 şi 100.000 lei, în cazul persoanelor juridice (plus confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate).

 

Publicarea procedurii de utilizare şi funcţionarea a sistemului e-Transport este în curs.