perm_phone_msg
Blog

Q & A inventariere

2022-09-05 16:34:49

Un ghid al inventarierii pentru persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă 

1. Care este cadrul normativ aferent?

Trebuie respectate urmatoarele: legea contabilităţii în partidă simplă nr. 170/2015, ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2861/2009.

2. Este inventarul ogligatoriu?

Da, persoanele care conduc contabilitatea în partidă simplă 

3. Ce cuprinde inventarul?

Inventarul patrimoniului la PFA 

4. Care sunt categoriile vizate?

             Ĩn categoria persoanelor fizice care sunt obligate la inventarierea patrimoniului sunt activităţile independente organizate ca:

  • PFA, II, IF care aplică sistemul de contabilitate în partidă simplă;
  • Pofesiile liberale, care aplică numai sistemul de contabilitate în partidă simplă;

5. Există ş iexcepţii?

Da, la activităţile impuse cu normă de venit nu sunt obligate să realizeze inventarierea patrimoniului.

6. Inventarul este cantitativ sau valoric?

Inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii reprezintă ansamblul operaţiunilor prin care, după caz, la data la care aceasta se efectuează.

7. Care este scopul inventarierii?

Inventarierea are ca scop principal stabilirea situaţiei reale a tuturor elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii ale fiecarei entităţi, precum şi a bunurilor şi valorilor deţinute cu orice titlu, aparţinând altor personae juridice sau fizice, în vederea întocmirii situaţiilor financiare anuale care să ofere o imagine fidelă a poziţiei financiare şi a performanţei entităţii pentru respectivul exerciţiu financiar.

8. Cine are răspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere?

Aceasta revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligaţia gestionării entităţii. 

9. Ĩn ce anume constă inventarierea?

Operaţiunea de inventariere constă efectiv în numărarea, cântărirea, măsurarea, evaluarea elementelor inventariate. Astfel se constantă diferenţele dintre înregistrările din contabilitate şi realitatea faptică a elementelor inventariate. Rezultatele inventarierii constau în stabilirea plusurilor sau minusurilor în raport cu valoarea scriptică (din contabilitate) a elementelor inventariate.

10. Care sunt sancţiunile în cazul neîndeplinirii inventarierii?

Neîndeplinirea acestei obligaţii este sancţionată cu amendă de la 400 la 5.000 lei.

11. Care este frecvenţa optimă a inventarierii?

Persoanele fizice care obţin venituri din activităţi independente şi conduc evidenţa contabilă în partidă simplă, sunt obligate ca cel puţin o dată pe an, la sfârşitul exerciţiului financiar, să efectueze inventarierea, pe locuri de gestiune,  a mijloacelor fixe şi a obiectelor de inventar, a stocurilor de materii prime şi materiale şi a mărfurilor.

12. Există un registru?

Toate bunurile, drepturile şi obligaţiile aferente desfăşurării activităţii se înscriu în Registrul-inventar şi constituie patrimoniul afacerii.

Rezultatele finale ale inventarierii, se consemnează în Registrul inventar.

13. Care sunt etapele procesului de inventariere?

Titularii de activităţi independente parcurg următoarele etape:

  1. Ĩntocmirea deciziei de inventariere cu data de 31 Decembrie a anului fiscal;
  2. Ĩntocmirea Registrului de Evidenţă Fiscală;
  3. Ĩntocmirea Procesului verbal de constatare şi a Listei de inventariere;
  4. Completarea Registrului Inventar;

14. Pot externaliza inventarierea?

Activitatea poate fi delegată unui responsabil sau supervizată de către partener agreat în prealabil.

 

Echipa Nexia ABS vă acordă suport prompt. Contactaţi-ne !